Kijken op z’n westers en op z’n Japans
Verschillende manieren van zien, vanuit westers en Japans perspectief, vormen het onderwerp in ‘Verschuivende perspectieven’. Willem van Gulik, hoogleraar Kunstgeschiedenis en materiële cultuurkunde van Oost-Azië, neemt op maandag 23 november afscheid. Lees verder…
Japans beroemdste kunstenaar
Sommige grote kunstwerken zijn zo beroemd dat ze regelmatig worden afgebeeld op posters, bordjes en koektrommeltjes. Of er wordt een borduurpatroon van gemaakt of een zelfschilderpakket met genummerde hokjes voor de verschillende kleuren. Lees verder…
Sieraad in context
Het sieraad kent een geschiedenis van minstens 100.000 jaar. Toch wordt het als fenomeen pas sinds de jaren vijftig serieus bestudeerd. ‘Met misvattingen en tunnelvisies als gevolg’, stelt Marjan Unger. 17 maart promoveert ze op een multidisciplinaire beschouwing van het sieraad. Lees verder…
‘Ik voeg fantasie toe aan de natuur’
Kunstenaar Vincent Icke exposeert in de galerie van het LUMC. Er zijn parallellen tussen zijn wetenschapsbeoefening en zijn kunst, toch houdt hij die twee graag gescheiden. Prof.dr. Robbert Dijkgraaf opent 16 oktober de tentoonstelling Artificiële Werelden. Lees verder…
Een muzikale geschiedenis van Zuidoost-Azië
De geschiedenis aan de hand van de populaire muziek in Zuidoost-Azië. Dat is het doel van een onderzoeksproject van de antropologen Henk Schulte Nordholt, Patricia Spyer, Peter Keppy en Bart Barendregt. ‘Populaire muziek is bij uitstek een bron van discussie over moderniteit.’ Lees verder…
Schoonheid en wetenschap in Florence
Gert Jan van der Sman is geboeid door de relatie tussen het humanisme – de geleerde wereld van de 16e en 17e eeuw – en de kunst. Hij houdt vrijdag 11 september zijn oratie. ‘Wetenschap kan een keurslijf worden, dus ik wil er een beetje losheid in brengen.’ Lees verder…
Pijn: van loutering naar straf
In de moderne tijd wordt pijn gezien als iets zinloos. Dat is niet altijd zo geweest. In de late middeleeuwen kon pijn een middel zijn om te werken aan je zielenheil. Door zelf pijn te ervaren, had men deel aan het lijden van Christus. De overgang in de visie op pijnbeleving van nuttig naar zinloos wordt vaak gelegd in de negentiende eeuw. Lees verder…